3.8 Aikaisempia tutkimuksia
Kielikylpyä on tutkittu runsaasti etenkin Kanadassa. Kielikylpyopetuksen alkuvaiheessa 60- ja 70-luvulla tutkimukset suuntautuivat lähes pelkästään lasten koulusaavutuksiin. Oltiin huolestuneita siitä, häiritsisikö
opetuksessa käytetty toinen kieli äidinkielen ja muiden sisältöjen oppimista. Käytettiin paljon vertailututkimuksia, joissa kielikylpylasten saavutuksia vertailtiin normaalia koulua käyvien lasten tuloksiin. Oltiin myös
kiinnostuneita siitä, kuinka paljon lapset todella oppivat toista kieltä, kun he ovat sen kanssa tekemisissä jokapäiväisissä luokkatilanteissa. (Snow 1990a, 157.) Seuraavaksi käsitellään tutkimuksista saatuja t
uloksia keskeisimmiltä tutkimusalueilta. Tavallisilla oppilailla tarkoitetaan oppilaita, jotka osallistuvat normaalin opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen ja saavat siis opetuksen äidinkielellään.
On epäilty, että opetettaessa lasta monta vuotta toisella kielellä ensimmäisen kielen taito ei kehity yhtä nopeasti kuin tavallisilla oppilailla. Tutkijat ovat selvittäneet, mikä vaikutus esimerkiksi kielikylvyn aloittam
isella jo lastentarhassa on lapsen äidinkielen kehitykseen. Genesee (1987, 42) on koonnut useiden tutkijoiden (Genesee 1983; Lambert & Tucker 1972; Swain & Lapkin 1982) tuloksia. Standardoitujen testien tulosten mukaan kielikylpyoppilaiden äidin
kielen kirjallinen taito, kuten lukeminen ja oikeinkirjoitus, jäävät kehityksestä jälkeen siinä vaiheessa, kun koko opetus tapahtuu toisella kielellä. Oppilailla ei kuitenkaan ole samanaikaisesti ongelmia kommunikoida om
alla äidinkielellään. He saavuttavat normaalin luokan oppilaiden taidot yleensä vuoden sisällä siitä, kun äidinkielen opetus aloitetaan. Ainoana poikkeuksena on oikeinkirjoitus, jonka omaksuminen vie muutaman vuoden
kauemmin. Viivytetyn ja myöhäisemmän kielikylvyn oppilailta ei ole havaittu äidinkielen taitojen viivästymistä.
Tutkimukset, joissa kielikylpyoppilaiden toisen kielen kielellisiä taitoja on verrattu tavallista kielenopetusta saaneisiin oppilaisiin, ovat osoittaneet kielikylpyoppilaiden olevan kaikilla vieraskielen osa-alueilla merkittävästi parempia
kuin saman ikäluokan muut oppilaat. Mielenkiintoisemmaksi tutkimus tulee, kun verrataan kielikylpyoppilaiden vieraskielen taitoa äidinkielenään kieltä puhuviin oppilaisiin. Muun muassa Geneseen (1978), Swain & Lapkinin (1982), Buc
k & Lambert & Tuckerin (1976), Harley & Swainin (1984) tutkimustuloksista voidaan Geneseen mukaan tehdä tiettyjä johtopäätöksiä. Varhaisen täydellisen kielikylvyn käyneet oppilaat saavuttavat lähes syntyper&aum
l;isen ihmisen kielelliset taidot kuullun ja luetun ymmärtämisessä. Kuitenkaan heidän tuottamistaitonsa, puhuminen ja kirjoittaminen, eivät kehity kieltä äidinkielenään puhuvien tasolle. Kielikylpyoppilaat ovat
tehokkaita viestijöitä, vaikka heidän kielessään on usein ääntämis-, sanasto- ja kielioppivirheitä. (Genesee 1987, 46-60.)
Kielikylpyoppilaiden kielestä on löydetty kaksi luonteenomaista piirrettä. Heidän kielensä on yksinkertaisempaa ja niukkasanaisempaa kuin syntyperäisillä kielen puhujilla, mutta silti tehokasta ja toimivaa. He käytt
ävät myös lauserakenteita ja sanoja, joita ei voi tuomita vääriksi, mutta joita syntyperäinen puhuja harvoin käyttäisi. Kielikylpyoppilaiden kieliopin tuottamiseen vaikuttaa heidän äidinkielensä kieli
oppi, luokan viestintävaatimukset, sekä saatavilla olevat kielimallit. (Genesee 1987, 47 ja 60.)
Gardnerin (1986) tutkimukset ovat osoittaneet, että älykkyydestä ja kyvyistä riippumattomilla tekijöillä on myös suuri merkitys toisen kielen oppimiseen. Hänen tutkimustensa mukaan motivaatio ja asenteet ovat merkit
tävässä yhteydessä toisen kielen saavutuksiin. Siksi oppilaiden asenne koulua kohtaan ja oppimismotivaatio ovat hyvin tärkeitä. Tämä tulee ottaa huomioon opetussuunnitelmaa tehtäessä. (Genesee 1987,82.)
Baker (1988, 103) mainitsee, että oppilaiden asenteista ja kokemuksista kielikylpyä kohtaan on tehty melko vähän tutkimuksia. Tutkimukset ovat kuitenkin selvästi osoittaneet, että varhaisella kielikylvyllä on positiivine
n vaikutus lasten asenteisiin. Lapset sopeutuvat melko nopeasti opetusmenetelmään ja pitävät sitä mielekkäänä. Genesee (1978 ,101-102) haastatteli kuudennen luokan varhaisen täydellisen kielikylvyn oppilaita ja
11. luokan myöhäisen kielikylvyn oppilaita. Yli neljännes oppilaista myönsi kielikylvyn vaativan enemmän työtä, mutta molemmat ryhmät myönsivät olevan erittäin tyytyväisiä kielikylpymenetel
mään. Geneseen mukaan samantyyppisiin tuloksiin ovat päässeet myös Swain & Lapkin (1982) sellaisella Kanadan alueella, jossa asui vain vähän ranskaa puhuvia Kanadalaisia.
Suomessa kielikylpytutkimus on melko uutta. Toistaiseksi ainoa väitöskirja kielikylvystä ilmestyi vuonna 1996. Siv Björklundin tutkimus oli pitkittäistutkimus, jossa seurattiin kielikylpyoppilaiden toisen kielen (ruotsin) kehityst
ä päiväkodista neljänteen luokkaan asti. Kontrolliryhmänä olivat samanikäiset ruotsinkieliset oppilaat. Tulokset osoittivat, että kolmannesta luokasta lähtien kielikylpyoppilaat käyttivät mää
;rällisesti yhtä paljon toista kieltä kuin kontrolliryhmäkin. Substantiivien, verbien ja adjektiivien käyttö lisääntyi huomattavasti ensimmäisen ja neljännen luokan välillä. Kontrolliryhmän
verbien käyttö oli vaihtelevampaa ja täsmällisempää ja hieman kehittyneempää kuin kielikylpyoppilailla. (Björklund 1996, 244-248.) Turun normaalikoulun vieraskielistä opetusta sen alkuvaiheessa on tutkinut
Korkeaoja (1994). Tutkimus selvitti miten opetus tapahtui vieraskielisessä aineenopetuskokeilussa ja kuinka hyvin oppilaat ymmärsivät ja osasivat tuottaa vieraskieltä kokeilun alkuvaiheessa. Oppilaat ymmärsivät ja osasivat t
uottaa vieraskieltä kiitettävästi, vaikka kontekstisidonnaisuus oli huomattavaa.
Tämä tutkimus pyrkii omalta osaltaan kielitaidon lisäksi selvittämään kohdeluokan oppilaiden ja opettajan kokemuksia kielestä ja vieraskielisestä opetuksesta. Kuten Gardnerin (1986) tutkimukset ovat osoittaneet, ase
nteilla ja oppimismotivaatiolla on merkittävä vaikutus kielen oppimiseen. Lahdes (1977) pitää oppilaiden kokemuksia tärkeimpänä opetussuunnitelman tasona.
Koska tutkimukset ovat selvästi osoittaneet, että kielikylpyoppilaat ovat yhtä eteviä kielellisesti ja tiedollisesti kuin tavallisen koulun oppilaat, on uusimpien tutkimuksien huomio kohdistunut muun muassa kielikylvyn opetusmetodeihin
. Swain ja Lapkin (1986) tutkivat kielikylpyluokissa oppilaiden vastausten pituutta. Jopa 81% oppilaiden vastauksista koostui vain yhdestä sanasta, lauseesta tai
virkkeestä. (Snow 1990a, 157 ja 163.) Jos siis halutaan vielä entisestään kehittää kielikylpyä, tulisi tutkimusten suuntautua sellaisten opetusmetodien kehittämiseen, jossa oppilaiden tuottaman vieraskielen mä&
auml;rä olisi mahdollisimman suuri.