5.4.1 Haastattelu
Hirsjärvi & Hurme (1982, 25) määrittelevät
haastattelun yksinkertaisimmillaan keskusteluksi, jolla on ennalta
päätetty tarkoitus. Kuitenkin haastattelu eroaa olennaisesti
keskustelusta siten, että haastattelu tähtää
informaation keräämiseen ja on ennalta suunniteltua
päämäärähakuista toimintaa. Keskustelulla voi
olla pelkästään yhdessäolofunktio. Haastattelu
tapahtuu yleensä haastattelijan ehdoilla ja johdolla.
Suullisen kielitaidon testimenetelmistä haastattelu on kaikista
tavallisin ja tunnetuin (Yli-Renko 1989b, 19). Haastattelutestiä
käytetään usein, kun halutaan ennustaa testattavan
kykyä selviytyä muunlaisestakin suullisesta kommunikaatiosta.
Testiä on kuitenkin myös kritisoitu. Kaikki eivät pidä
haastattelua luonnollisena keskustelutilanteena, sillä haastattelu
etenee usein testaajan johdolla ja haastateltava tietää
että häntä arvioidaan, mikä ei houkuttele
tekemään aloitteita. (Huhta 1993b, 231.)
Hirsjärvi & Hurme (1982, 28-38) jakavat tutkimushaastattelun
lomakehaastatteluun, teemahaastatteluun ja avoimeen haastatteluun.
Teemahaastattelusta käytetään myös nimitystä
kontrolloitu haastattelu (the controlled interview) ja avoimesta
haastattelusta vapaa haastattelu (the free interview) (Weir 1990, 75-76).
Lomakehaastattelu on haastattelulajeista käytetyin. Siinä
kysymykset on tarkasti määritelty etukäteen. Haastattelun
edut ovat sen helppo suoritettavuus ja tietojenkäsittelyn nopeus.
Suurimpana vaikeutena on haastattelulomakkeen ja kysymysten muotoilu.
(Hirsjärvi & Hurme 1982, 28-38.)
Avoimessa haastattelussa keskustelu on
jäsentämätöntä ja keskustelujärjestystä
ei ole sovittu etukäteen. Sen etuna pidetään muodon ja
sisällön validiutta luonnollisuutensa vuoksi. Avoin haastattelu
on haastattelumuodoista lähimpänä arkipäivän
keskustelua. Sen haittana pidetään tulosten vertailtavuutta,
sillä keskustelun aiheet ja haastattelun toteutustapa voivat
vaihdella. Lisäksi menetelmä on aikaavievä ja hankala
järjestää, jos testattavia on paljon. (Weir 1990, 75-76;
Hirsjärvi & Hurme 1982, 28-38)
Teemahaastattelussa haastattelu etenee valmiin ennakkosuunnitelman mukaan.
Sille ovat tyypillistä teemat, joista keskustellaan. Haastattelijalla
on käytettävissään runsaasti teemoja ja
kysymyksiä joista hän valitsee oppilaan kielitaidon ja
onnistumisen mukaan sopivammat. Kysymyksiä ei ole muotoiltu tarkasti
eikä järjestys ole aina sama. Haastateltava voi tehdä
haastattelussa aloitteita, laajentaa aiheita ja esittää
kommentteja halutessaan. (Yli-Renko 1989b, 19; Hirsjärvi & Hurme
1982, 28-38.)
Teemahaastattelun etuna on se, että tulosten vertailu on helpompaa
kuin avoimessa haastattelussa. Teemahaastattelun muodon ja
sisällön validius on suurempi kuin useimmilla muilla
testitekniikoilla, lukuun ottamatta roolileikki- ja
tiedontäydennystehtäviä. Lisäksi on osoitettu,
että menetelmästä saadaan myös luotettava, kun
testaajat koulutetaan ja asteikon käyttöä
yhdenmukaistetaan. (Weir 1990, 76; Huhta 1993b, 236.)
Tässä tutkimuksessa käytetään
tutkimushaastattelun lajia teemahaastattelua. Koska halutaan
selvittää oppilaiden vieraskielen kommunikatiivinen suullinen
taito, tulee haastattelutilanteen olla mahdollisimman aito
kommunikaatiotilanne. Oppilaalla on mahdollisuus vaikuttaa haastattelun
kulkuun, mikä lisää haastattelun luonnollisuutta
kielenkäyttötilanteena. Avointa haastattelua ei
käytetä, koska keskusteluteemat valitaan oppilaille tutuista
aihealueista, joista muodostuvat haastattelun teemat. Lisäksi
halutaan parantaa tulosten vertailukelpoisuutta. Lomakehaastattelu olisi
taas liian keinotekoinen keskustelutilanne. Haastattelun eri vaiheet
käyvät ilmi taulukosta 2.
TAULUKKO 2. Haastattelutestin rakenne (tasot ja vaiheet)