5.7 Asenteiden mittaaminen
Tässä tutkimuksessa suullisen kielitaidon arvioinnin
lisäksi halutaan selvittää oppilaiden ja myös
opettajan kokemuksia vieraskielisestä opetuksesta sekä asenteita
vieraskieltä kohtaan. Arvioinnin kohde, opetusmenetelmä, kuuluu
Ollerin (1979, 105) mukaan kognitiivisiin tekijöihin. Kuitenkin
arviointi, jossa koehenkilöt ilmaisevat hyväksymisensä tai
hylkäämisensä vahvuutta asteina, kuuluu affektiivisen
arvioinnin piiriin (Krathwohl et al. 1964, 6-7 ks. Ilpola-Häni 1995,
105).
Smithin (1971 ks. Jaakola & Mäkinen 1994, 176.) mukaan asenne on
opittu, suhteellisen pysyvä tiettyä asiaa tai tilannetta koskeva
uskomusten järjestelmä joka ohjaa yksilön toimintaa
totuttuun suuntaan. Toisen määritelmän mukaan asenteet ovat
valmiuksia reagoida kohteeseen. Kohteena voivat olla henkilöt, asiat,
instituutiot, tilanteet tai ajatukset.
Oppilaiden asenteiden merkitys voi Khan & Weissin (1973, 770-774) mukaan
olla suurempi sekä kognitiivisen että affektiivisen
käyttäytymisen oppimisessa kuin taipumus tai aikaisempi
opintomenestys. Siksi on hyödyllistä saada selville uusien
opetusjärjestelyiden vaikutus affektiiviseen
käyttäytymiseen. (Ilpola-Häni 1995, 105.) Positiiviset
asenteet omaavat oppilaat oppivat enemmän kuin negatiivisesti
asennoituvat oppilaat, mutta on huomattava, että hyvin oppivat
oppilaat omaksuvat myös helpommin myönteisiä asenteita
(Stern 1983, 386).
Helpottaakseen vieraskieleen liittyvien ja tilannesidonnaisten asenteiden
selvittämistä Laine (1987) on jaotellut ne seitsemään
alaluokkaan:
- Yleiset kouluasenteet.
- Asenteet kohdekieltä puhuvaa ryhmää kohtaan.
- Asenteet kohdekieliryhmän kulttuuria kohtaan.
- Asenteet kohdekieltä kohtaan.
- Asenteet kohdekielen opintokurssia kohtaan.
- Asenteet opetusmenetelmiä kohtaan.
- Asenteet kohdekielen opettajaa kohtaan.
(Laine 1987, 10-13)
Tämän tutkimuksen oppilaiden kokemuksia
selvittävässä osassa halutaan tietoa ennen kaikkea
opetusmenetelmästä ja siihen läheisesti liittyvistä
tekijöistä, jolloin eniten huomiota kiinnitetään
menetelmään, kohdekieleen ja oppimisympäristöön
liittyviin seikkoihin.
Stern (1983, 386) näkee monet affektiivisen alueen tutkimuksissa
käytetyt käsitteet sekoituksina arkipäiväistä
havainnointia, psykologisia teorioita sekä empiriisiä
löydöksiä. Ollerin (1979) mukaan asenteiden tutkimisen
suurimpia ongelmia on niihin liittyvä
epämääräisyys, tulkinnanvaraisuus sekä
mittareiden epävarmuus. Aineisto on usein ristiriitaista tai
sitä pystytä tulkitsemaan. Kysyttäessä suoraan
oppilaan asennetta saattaa totuudenmukaisesti vastaaminen asettaa
hänet kiusalliseen tilanteeseen. Vähemmän suorana ja siksi
hieman luotettavampana mittausmenetelmänä Oller pitää
niin kutsuttua semanttista differentiaalia. (Oller 1979, 119-139.) Se
sopii muun muassa lasten arvojen ja asenteiden
määrittämiseen (Kerlinger 1981, 579-580). Semanttisesta
differentiaalista enemmän luvussa 7.3.4.