6. TUTKIMUKSEN ONGELMAT JA TUTKIMUSASETELMA
Tutkimuksen tavoitteena on arvioida vieraskielistä opetusta
peruskoulun ala-asteella. Tutkimuksen ongelmat ovat seuraavat.
1. Miten vieraskielistä opetusta toteutetaan kieliluokassa?
2. Millainen on oppilaiden englannin kielen suullinen kielitaito?
- 2.1. Millainen on oppilaiden englannin kielen suullinen kielitaito
tutkijoiden arvioimana?
- 2.2. Millainen on oppilaiden englannin kielen suullinen kielitaito
oppilaiden itsearvioimana?
- 2.3. Millainen on oppilaiden itsearvioinnin yhteys testituloksiin?
3. Miten oppilaat kokevat vieraskielisen opetuksen?
- 3.1. Miten oppilaat kokevat vieraskielisen opetuksen kokonaisuutena?
- 3.2. Mitkä ovat oppilaiden asenteet englannin kieltä
kohtaan?
- 3.3. Miten oppilaat kokevat viestinnän englannin kielellä?
- 3.4. Miten oppilaat kokevat oppimisympäristön ja
oppimateriaalin?
- 3.5. Onko oppilaiden asennoitumisessa vieraskieliseen opetukseen
tapahtunut muutoksia?
4. Miten opettaja kokee vieraskielisen opetuksen?
KUVIO 6. Tutkimusasetelma
|