7.4.2 Systemaattisen observoinnin toteuttaminen
Vapaamuotoisen observoinnin lisäksi käytettiin systemaattista
observointia, jolla haluttiin selvittää millaisissa
puheenvuorotyypeissä opettaja ja oppilaat käyttävät
vierasta kieltä.
Systemaattista observointia varten tehtiin lomake (ks. liite 1), johon
merkittiin rastittamalla jokaisen uuden puheenvuoron kategoria ja
käytetty kieli. Jos puheenvuoro käsitti vain yhteen kategoriaan
kuuluvia lauseita, merkittiin siitä vain yhdet rastit (tyyppi ja
kieli). Jos puheenvuoro keskeytettiin ja se jatkui samassa kategoriassa,
merkittiin uudet rastit, koska kyseessä oli uusi puheenvuoro.
Mikäli puheenvuoro sisälsi useampaan kategoriaan kuuluvia
lauseita, merkittiin rastit aina kategorian vaihtuessa. Lomakkeisiin
merkittiin vain koko luokkaa koskeva kommunikaatio, toisin sanoen
esimerkiksi opettajan ohjatessa yksittäistä oppilasta
itsenäisen työskentelyn aikana ei merkintöjä tehty.
Observoinnin kohteena oli joko opettaja tai oppilaat yhtenä
ryhmänä. Observoijia oli kaksi, joista toinen tarkkaili
opettajaa ja toinen oppilaita. Systemaattista observointia käytettiin
ainoastaan neljällä oppitunnilla, koska pyrkimyksenä oli
saada vain suuntaa antava kuva kielen käytöstä.
Näistä tunneista kaksi oli luokanopettajan pitämiä ja
kaksi opetusharjoittelijan. Lisäksi videolta observointiin
systemaattisesti viel&auailta pyydettiin kertomaan matkoistaan.
Lisäksi kysyttiin ikää ja sitä, kuinka kauan oppilas
oli opiskellut englantia. Jännitystä ei juuri ollut
havaittavissa, sillä oppilaat olivat tottuneet olemaan mitattavina.
Oppilaan kielitaitoa kehuttiin ja häntä kehotettiin puhumaan
englantia mahdollisimman paljon.
Jos oppilas osoitti jo lämmittelyosiossa pystyvänsä
vähintään toisen tason kommunikaatioon, siirryttiin suoraan
tason 2 aiheisiin. Muussa tapauksessa haastattelija alkoi
esittää ensimmäisen tason yksinkertaisia kysymyksiä.
Aihepiirejä oli kolme, joita vaihdeltiin satunnaisesti. Koko
haastattelun ajan pyrittiin luonnolliseen kommunikaatioon, jolloin ennalta
laadittujen teemojen lisäksi keskusteltiin haastateltavan esille
tuomista aiheista, esimerkiksi sukulaisista ulkomailla.
Haastattelijan kysymysten jälkeen oli oppilaan vuoro kysyä
kysymyksiä haastattelijalta. Mikäli oppilas ei itse keksinyt
kysyttävää, hänelle annettiin paperi, jossa oli
kysymysehdotuksia suomeksi.
Toisella tasolla pyrittiin saamaan oppilaat kertomaan pidempään
konkreettisista aiheista. Vaihtoehtoisina tehtävinä oli
kertominen päivittäisistä tapahtumista tai
kesäsuunnitelmista. Mikäli oppilaalla ei ollut suunnitelmia ensi
kesäksi, häntä pyydettiin kertomaan viime kesän
tapahtumista. Samoin jos oppilas ei osannut kertoa
päivärutiineistaan, hänelle annettiin kuvasarja Johnin
päivästä, josta hänen tuli kertoa (ks. liite 3).
Kolmannelle tasolle ei menty sellaisten oppilaiden kanssa, joilla oli
vaikeuksia jo alemmilla tasoilla. Tarpeen vaatiessa palattiin alemmille
tasoille oppilaan kielitaidon tason arvioinnin varmistamiseksi.
Kolmannella tasolla oppilaan tuli kyetä keskustelemaan
yleisluontoisista aiheista sekä perustelemaan
mielipiteitään. Aiheet käsittelivät kieliluokkaa,
syitä luokalle hakeutumiseen sekä perusteluja englannin kielen
tarpeellisuudesta. Joiltain oppilailta pyydettiin myös perusteluja
miksi jokin vuodenaika on hänelle mieluisin. Keskustelu pyrittiin
lopettamaan oppilaalle helppoon aiheeseen, jotta oppilaalle jäisi
positiivinen kuva haastattelutilanteesta. Haastattelun
päätyttyä muutamilta oppilaita kysyttiin mielipidettä
haastattelutilanteesta sekä aiheiden mielekkyydestä. Oppilaat
pitivät haastattelua enimmäkseen mukavana ja aiheita melko
mielenkiintoisina.
Mittausten päätyttyä molempina päivinä
vertailtiin arviointeja. Haastattelut joiden arvioinnissa oli
erimielisyyttä tai epäselvyyttä katsottiin videonauhalta
uudestaan. Lopulliseen arvosanaan päädyttiin neuvottelemalla.
Lisäksi videonauhalta tarkkailtiin erikseen kuinka moni oppilaista
pyrki selvästi englantilaiseen ääntämiseen sekä
osoitti englantilaisen tapakulttuurin omaksumista. Tarkkailun kohteena
olivat tutustuminen, toivotukset ja kohteliaisuuksiin reagointi.
Itsearviointilomake annettiin oppilaille kokemusten mittaamisen
yhteydessä. Oppilaille korostettiin, että heidän tulisi
valita se taso joka parhaiten kuvaa heidän kielitaidon tasoaan.
Minkään tasokuvaukset kaikki elementit eivät siis
välttämättä täysin vastaa heidän
käsitystään kielitaidostaan.
7.4.5 Kokemustestin toteuttaminen
Kokemustestiä varten oli varattu yksi oppitunti. Kalvolla
käytiin yhdessä läpi kolme esimerkkikysymystä, jolloin
varmistuttiin siitä, että oppilaat olivat ymmärtäneet
miten lomake täytetään. Lisäksi tutustuttiin
itsearviointiosioon, joka oli kyselylomakkeen viimeisellä sivulla.
Kyselylomakkeen täytti 19 oppilasta, sillä yhden luokan oppilaan
äidinkieli on englanti, joten hän ei kyennyt vastaamaan
suomenkieliseen lomakkeeseen. Hän oli ollut luokalla vasta muutaman
kuukauden. Kyselyyn varattu aika riitti hyvin, eikä oppilailla
tuntunut olevan vaikeuksia vastaamisessa. Tutkijat olivat paikalla kyselyn
ajan vastaamassa mahdollisiin kysymyksiin. Heti kyselyn jälkeen
lomakkeet silmäiltiin pikaisesti, jonka jälkeen pyydettiin
tarkennuksia kolmen oppilaan merkintöihin, jolloin varmistuttiin
tulkinnan oikeellisuudesta.
7.4.6 Opettajan haastattelun toteuttaminen
Opettajan haastattelu toteutettiin luokan ohjaustilassa 17.4.1996.
Haastattelu kesti noin 30 minuuttia ja se nauhoitettiin
ääninauhalle. Molemmat tutkijat olivat mukana
haastattelutilanteessa. Haastatteluteemat sisältävä
kysymysrunko annettiin opettajalle tutustumista varten edellisellä
viikolla. Etukäteissuunnitelmasta poikettiin uusien mielenkiintoisten
kysymysten tullessa esille haastattelun kuluessa. Lisäksi esitettiin
tarkentavia kysymyksiä. Haastatteluteemat ovat liitteessä 6.