9.2.2 Puhenäytteitä
Kuvan saamiseksi kielitaidon eri tasoista on tässä litteroitu
esimerkkejä eritasoisten oppilaiden kommunikaatiosta haastattelussa.
Jokaisesta esiintyneestä kielitaidon tasosta on kirjoitettu
tasokuvauksen jälkeen esimerkkikatkelma. On kuitenkin huomattava,
että kirjoitettu muoto viestinnästä antaa varsin
puutteellisen kuvan kommunikaatiosta.
1. Tason oppilas
"Oppilas kykenee antamaan lyhyitä vastauksia yksinkertaisiin
kysymyksiin pitkän miettimisajan jälkeen. Opettaja joutuu
toistamaan paljon kysymyksiä, sekä auttamaan oppilasta.
Oppilaalla on suuria vaikeuksia sanavaraston kanssa sekä lauseiden
muodostamisessa. Oppilas pystyy myös tekemään
yksinkertaisia kysymyksiä. Henkiinjäämistason
keskustelua."
TOM: Now you should show me how well you speak English. Try to speak a
lot. OK?
OPPILAS: (nyökkää)
TOM: First of all I'm going to stay here in Finland for a while. I'd like
to know what kind of winter is here in Finland. Please tell me
something.
OPPILAS: Snow hehehe... sunny...(pitkä hiljaisuus)
TOM: How cold does it usually get?
OPPILAS: (hiljaisuus)
TOM: Do you need a winter jacket here?
OPPILAS: No.
TOM: No? I can go with T-shirt out?
OPPILAS: No!
TOM: No... That's what I thought. Is it so cold that I need a jacket?
OPPILAS: Yes.
TOM: OK. That's what I want to know because I don't have it yet. I have to
buy one then. Anything else? Is it rainy?
OPPILAS: No.
TOM: What do people usually do in winter time? Where I come from we don't
have any snow. Tell me please, what kind of things can you do?
OPPILAS: Snowballs.
TOM: Hmm, OK, but not at school?
OPPILAS: No. Snowmans...
TOM: But in winter... Do you have hobbies in winter?
OPPILAS: No.
TOM: Anything else people do in winter time?
OPPILAS: (hiljaisuus)
TOM: Well, I come from United States and I have now asked you a lot of
questions. Now you can ask me questions about me or about United
States.
OPPILAS: (hiljaisuus) How long are you being here? Hihihi...
TOM: Well, I've been for two weeks now. I'm going to stay quite a long
time. Anything else?
OPPILAS: No.
TOM: I have here some questions. You can ask me couple more questions.
(ojentaa paperin)
OPPILAS: Where is... äää... Where are you live?
TOM: I live in Indiana.(osoittaa karttaa) I have here a map of United
States and Indiana is here and here are the Great Lakes. It's about the
same size as Finland. Anything else?
OPPILAS: Are you in living in city... eiku...
TOM: Pardon me?
OPPILAS: (hiljaisuus) How long are you being in Finland?
TOM: I've been for two weeks now... OK. Do you have any plans for next
summer?
OPPILAS: (hiljaisuus)
TOM: What are you going to do?
OPPILAS: I don't know.
TOM: Could you tell me please about last summer. What kind of things did
you do then?
OPPILAS: I'm been outside... and... in the market.
TOM: (nyökkää) What do you do in the market?
OPPILAS: Buying (hiljenee)
Oppilaan kommunikaatio oli hidasta ja kankeaa. Ajatustauot olivat hyvin
pitkiä. Myös ymmärtämisvaikeuksia esiintyi.
Haastattelija joutui toistelemaan paljon kysymyksiään sekä
muotoilemaan niitä uudelleen. Koska oppilas ei kyennyt kertomaan
pidempään, joutui haastattelija kyselemään paljon
yksinkertaisia lisäkysymyksiä. Oppilaan vastaukset olivat sanan
tai muutaman mittaisia.
2. tason oppilas
"Oppilas vastaa sujuvasti yksinkertaisiin kysymyksiin ja osaa tehdä
itsekin kysymyksiä. Ajatustaukoja esiintyy ja puheenvuorot ovat
lyhyitä. Oppilas kykenee keskustelemaan konkreettisista aiheista
ymmärrettävästi, mutta kommunikaatio on
epäröivää ja kankeaa. Sanavaraston rajoittuneisuus
tuottaa ongelmia."
TOM: I'd like to know next summer. Do you have any plans for next
summer?
OPPILAS: No.
TOM: Well, what did you do last summer?
OPPILAS: Öö... sleep.
TOM: Anything else?
OPPILAS: No.
TOM: You seem to like a lot to sleep then.
OPPILAS: (nyökkää)
TOM: I'm sure you did something else than just sleep.
OPPILAS: I... (mumisee)
TOM: What's that?
OPPILAS: Mmm.... emmää... I don't remember.
TOM: Well, what's the summer like in Finland?
OPPILAS: Cold.
TOM: Is it?
OPPILAS: Yes.
TOM: How much does it rain?
OPPILAS: I don't know.
TOM: How cold is it?
OPPILAS: Twenty... twenty plus... (nauraa)
TOM: Twenty... twenty? What do people usually do in summertime?
OPPILAS: Swim.
TOM: Anything else?
OPPILAS: I don't know.
TOM: What's your favorite season?
OPPILAS: Summer.
TOM: Could you tell me please why?
OPPILAS: Because it's warm.
TOM: Any other reasons?
OPPILAS: No.
Keskustelu oli ymmärrettävää, mutta oppilaan
vastaukset olivat hyvin lyhyitä. Oppilas vastasi kysymyksiin
sujuvasti ja teki niitä vaivatta. Kertominen pidempään ei
kuitenkaan onnistunut.
3. tason oppilas
"Oppilas osaa keskustella ja kertoa melko sujuvasti aiheista jotka
käsittelevät häntä itseään, hänen
perhettään, harrastuksiaan ja muita konkreettisia aiheita.
Myös pidempiä puheenvuoroja esiintyy. Mielipiteiden perustelu on
lyhyttä tai sitä ei esiinny lainkaan."
TOM: I have a picture here about John's day yesterday. Could you tell me
about that, what did John do yesterday, starting from here? (osoittaa
ensimmäistä kuvaa)
OPPILAS: He wake up and eat the breakfast... Then he go to school...
and... and write something. Then he go home and watch TV... and call for
some his friend and play with his friend and go to sleep.
TOM: Alright. Is that what your day is usually like?
OPPILAS: Yes.
TOM: OK. So you said winter is your favorite season. Could you explain me
why?
OPPILAS: Then is my birth... birthday.
TOM: OK! (naurahtaa)
OPPILAS: And I can go skiing and skating.
TOM: So you like to ski?
OPPILAS: Yes.
TOM: What kind of skiing? Downhill skiing?
OPPILAS: Yes.
TOM: Could you tell me about that?
OPPILAS: No.
TOM: Why do you like skiing?
OPPILAS: I don't know.
TOM: Tell me about your birthday. What happens then?
OPPILAS: I have some presents, and I eat cake and something...
TOM: OK. Something still... I want to know something about your family.
Could you tell me please?
OPPILAS: I have one sister and one brother...
TOM: What about them? What do they do?
OPPILAS: (hiljaisuus)
TOM: How old are they?
OPPILAS: My brother is four years old and sister's nine.
TOM: OK. One more question... I'm interested in this language class you go
to. Could you explain what it means that you go to a language class?
OPPILAS: (hiljaisuus)
TOM: How much do you speak English in your class?
OPPILAS: Very much.
TOM: What about the students? Do they also speak English?
OPPILAS: Yes.
TOM: All the time?
OPPILAS: No.
TOM: Well... teachers?
OPPILAS: (hiljaisuus)
Oppilas puhui melko sujuvasti aiheista jotka koskivat häntä
itseään ja hänen perhettään. Hänellä
oli vaikeuksia kertoa omista päivärutiineistaan mutta hän
pystyi kertomaan kuvasarjasta sujuvasti. Yleisluontoisemmasta aiheesta,
kieliluokasta, kertominen tuotti vaikeuksia. Hän osasi myös
vähän perustella mielipiteitään.
4. tason oppilas
"Sujuvaa keskustelua. Puheenvuorot ovat jo pitkiä eivätkä
pienet vaikeudet ja virheet häiritse kommunikaatiota.
Miellyttävää kuunneltavaa. Oppilas osaa myös
perustella mielipiteitään."
TOM: I'd like to know about your daily routines starting from the morning.
What kind of things do you usually do during the day?
OPPILAS: I get up off my bed and I wash my teeth and... maybe I eat
something and then I put my clothes on I now go to school.
TOM: What's your usual day at school like?
OPPILAS: Sometimes I, I play something at school when my friends arrive
talking things. And then I do some exercise and then it's lunch and I go
there with other class and eat something and... So I go on and I go to the
break, then I come back to the class and do some exercise.
TOM: Aha...
OPPILAS: Then when it's mmm... the day is over and I go home and there I
do something nice, watch TV or something.
TOM: How do you go to sleep?
OPPILAS: First I brush my teeth and I... öö.. put my...
öö... then I take my... mmm... what's that?... my cloth and and
I go to sleep and then I sleep about nine o'clock.
TOM: OK... Well, you do a lot of things during the day. I'd like to know
something about this class you go to. It's a language class. Please tell
me why you are in this class and explain what's the class like.
OPPILAS: I want to learn some English and my dad has told me that I can go
to see my grandfather 'cause he can speak English very well and we can
talk with... And... English language is nice! And then I can go to any
country that I want to. Everybody can understand what I say. It's fun! And
I write something, öö.. some jokes in English, it's fun, I write
to my friends in America.
Oppilas edusti joukon parhaimmistoa. Puhe oli erittäin sujuvaa ja
puheenvuorot pitkiä. Pienet virheet eivät häirinneet
kommunikaatiota. Oppilas perusteli laajasti mielipiteitään.
Lähes kaikkien oppilaiden ääntämisessä kuului
äidinkielen vaikutus suomalaisaksenttina. Pyrkimystä
englantilaiseen ääntämiseen ilmeni selvästi
viidellä oppilaalla. Huomiota kiinnitettiin myös englantilaiseen
tapakulttuuriin, kuten tervehtimiseen, esittelyyn ja kohteliaisuuksiin
vastaamiseen.
Tomin tervehtiessä "nice to meet you, nimi" oppilaista 11 vastasi
hänelle esimerkiksi "nice to meet you too" tai "same to you". Tomin
tiedustellessa vointia "how are you today" kaikki vastasivat, mutta vain
neljä oppilasta kyseli vastavuoroisesti Tomin vointia.
Kohteliaisuuksiin reagoimisessa oli eniten puutteita. Tomin kehuessa
oppilaan kielitaitoa kukaan oppilaista ei selvästi kiittänyt
häntä kohteliaisuudesta. Tomin toivottaessa haastattelun lopuksi
hyvää jatkoa, vain kolme oppilasta kiitti häntä ja
toivotti samoin. Muut oppilaat joko eivät reagoineet
mitenkään kohteliaisuuteen tai tyytyivät
nyökkäämään.
9.2.3 Oppilaiden suullinen kielitaito itsearviointien perusteella
Oppilaiden tuli valita omaa kielitaidon tasoaan vastaava tasokuvaus.
Tasokuvaukset muotoiltiin suullisen kielitaidon testin
arviointikriteereistä. Itsearvioinnit luokiteltiin neljään
tasoryhmään kuten edellä suullisen kielitaidon testin
yhteydessä. Itsearviointitulokset on taulukoitu seuraavasti.
TAULUKKO 7. Oppilaiden suullinen kielitaito itsearviointien perusteella