TURUN YLIOPISTO Turun opettajankoulutuslaitos HEINILÄ, HANNES & PAAKKINEN, JOUNI: Vieraskielisen opetuksen arviointi peruskoulun ala-asteella: kielenoppimisen näkökulma Tutkielma, 128 sivua, 10 liitesivua. Kasvatustiede. Helmikuu 1997. ----------------------------------------------------------------------------- Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vieraskielistä opetusta toteutetaan peruskoulun ala-asteella sekä arvioida oppilaiden suullista englannin kielen taitoa ja opetuksen toteuttamisprosessia opettajan, ja sen toteutumista oppilaan näkökulmasta. Kaksikielinen opetus, vieraskielen oppiminen vieraskielisessä opetuksessa sekä suullisen kielitaidon ja asenteiden mittaaminen kokonaisvaltaisen oppimisen viitekehyksessä muodostivat tutkimuksen teoriataustan. Tutkimuskohteena oli Turun normaalikoulun neljäs luokka, joka oli saanut vieraskielistä opetusta peruskoulun alusta saakka. Opetuskielinä olivat englanti ja suomi. Luokanopettajan lisäksi tutkittavia oppilaita oli 19, joista poikia 11 ja tyttöjä 8. Vieraskielistä opetusta tutkittiin sekä vapaamuotoisen että systemaattisen observoinnin avulla. Oppilaiden suullista kielitaitoa arvioitiin puheviestinnän kokeen ja oppilaiden itsearviointien avulla. Oppilaiden kokemuksia vieraskielisestä opetuksesta kartoitettiin kyselylomakkeen avulla. Opettajan kokemuksia selvitettiin haastattelemalla. Tutkimustulokset osoittavat, että vieraskielisessä opetuksessa Turun normaalikoulussa käytettiin monipuolisia ja oppilasta aktivoivia työtapoja. Vieraskielen käyttömäärä vaihteli tunnista toiseen. Opettajat käyttivät runsaasti elekieltä ja havaintomateriaalia ymmärtämisen helpottamiseksi. Oppilaiden englannin kielen suullinen taito osoittautui erittäin hyväksi. Arvioidessaan omaa kielitaitoaan oppilaat sijoittivat itsensä lähemmäs keskitasoa ja välttivät ääriarvoja. Oppilaat kokivat vieraskielisen opetuksen positiivisesti. He kokivat englannin kielellä keskustelemisen hyvin mielekkääksi. Oppilaat olivat myös melko tyytyväisiä englanninkielisiin oppimateriaaleihin. Luokanopettajan kokemuksen mukaan opettajan rooli on vieraskielisessä opetuksessa perusteiltaan samanlainen kuin tavallisessakin opetuksessa, vaikka menetelmä asettaakin lisähaasteita esimerkiksi kielimateriaalin hankinnassa ja opetuksen toteuttamisessa. Uusien käsitteiden opettaminen ja riittävän äidinkielen taidon saavuttaminen vaativat erityishuomiota.